Deniz Ticaret Odası Aralık Ayı Meclis Toplantısı Yapıldı

İMEAK Deniz Ticaret Odası Aralık ayı Meclis Toplantısı yapıldı.

adscode

İMEAK Deniz Ticaret Odası 9. Dönem 9. Meclis Toplantısı Meclis Salonu'nda gerçekleştirildi.

Salih Zeki Çakır Başkanlığı'ndaki toplantıya üyeler büyük bir ilgi gösterdi.

Toplantının başında Aygün Özgen, 2018 Ocak - Ekim dönemi gelir gider hesap durumu hakkında bir sunum gerçekleştirdi.

Sunumun ardından Deniz Ticaret Odası’nın 2018 Ocak-Ekim dönemi mali durumu oy birliği ile kabul edildi.

Oylamanın ardından söz isteyen Türkiye Denizcilik Federasyonu Başkanı Erkan Dereli, “2019 yılı bütçesi olarak bizlere gönderilen kitapçıkta Yönetim Kurulu Başkanımızı, Yönetim Kurulu üyelerini tebrik ediyor, emeği geçenlere teşekkür ediyorum. Teknik yönden açıklama ihtiyacı duydum. Merkez ve temsilcilikler bütçesinin olduğu 7. Sayfada 15 no’lu bağış ve yardımcılar faslında üç bölüm yer almakta. TÜDEV’in Piri Reis Üniversitesi’nin kurulması için 2014 Mart ayındaki müracaatından sonra sürekli gelir faslını oluşturmak amacıyla 2017’de Meclisimiz DTO bütçesinin %20’sinin TÜDEV aracılığıyla Piri Reis Üniversitesi’ne aktarılmasına karar vermişti. Daha sonra 29 Mayıs 2014’te TÜDEV’in genel kurulunda bu madde eklenmiştir. Bunlar YÖK’e de bildirilmiştir. İkinci maddenin iki şıklı olmasını öneriyorum. Birincisi TÜDEV’e yüzde 20 bağışın yapılması, ikincisi Yüksek Öğretim Kurumlarına yapılacak yardımlar. Bunlar Yönetim Kurulu’nun tasarrufundadır.

“TÜDEV’in Türk Denizcilik eğitimine katkı verme amacıyla kurulduğunu düşünüyorum”

TÜDEV’in sadece Piri Reis Üniversitesi’ne değil Türk denizcilik eğitimine katkı verme amacına göre kurulduğunu düşünüyorum. Yönetim Kurulumuzun bunu düşünmesini istiyorum. Ben Denizcilik Eğitimine 48 yıldır emek veren biri olarak TÜDEV’in önümüzdeki günlerde ülkenin tüm denizcilik eğitimini kapsayacak şekilde azami çaba vermesini arz ve talep ediyorum.” İfadelerini kullandı.

Erkan Dereli’nin ardından İMEAK Deniz Ticaret Odası Yönetim Kurulu Başkanı Tamer Kıran kürsüye çıktı. Kıran yaptığı konuşmada şu ifadeleri kullandı: “Erkan Bey’in teklifi için teşekkür ederim. Okullarımızın ihtiyacı hepimizin malumu. Seçimlerden önce iki adayın da taahhüttü vardı. Onları da yerine getirmemiz gerekiyor. 12 Fakültemiz, 46 Deniz Meslek Lisemiz, 2 de Meslek Yüksek Okulumuzun ihtiyaçları bitmiyor. Aldığımız simülatörlerin komple yenilenmesi ihtiyacı doğabiliyor. Yönetim olarak sorumluluklarımızın bilincindeyiz. Piri Reis Üniversitesi kendi ayakları üzerine basmaya başladığında diğer okullarımıza daha fazla imkanlar sağlamaya çalışacağız.”

"TÜDEV ile ilgili tartışmalara noktayı koyduk"

Erkan Dereli'nin ardından İMEAK Deniz Ticaret Odası Yönetim Kurulu Başkanı Tamer Kıran konuyla ilgili açıklamalarda bulundu. Kıran yaptığı açıklamada: "TÜDEV ve Piri Reis Üniversite Mütevelli heyeti ile ilgili tartışmalar vardı. Bu tartışmalara noktayı koyduk. TÜDEV Başkanı Suat Ürkmez ile yaptığımız görüşme neticesinde Seçimli Olağan Genel Kurul kararı alacaklarını bildirdi. Kendisine yapıcı yaklaşımı için teşekkürlerimi iletmek istiyorum. Sonrasında çalışmaya kaldığımız yerden devam edeceğiz." şeklinde konuştu.

Tamer Kıran'ın konuşmasının ardından bütçe oylaması; ‘Yüksek Öğretim Kurulları ve TÜDEV isminin birlikte zikredilmesi’ yönünde değişikliğin eklenmesiyle oy birliği ile kabul edildi.

Bütçenin onaylanmasının ardından Tamer Kıran bir kez daha söz aldı. Meclis üyelerine teşekkür ederek sözlerine başlayan Kıran: "Bu yönetim kurulumuzun ilk bütçesi. Hem heyecanlandık hem de çok çalıştık. Üzerinde defalarca tartışarak kararlar aldık. Oy birliği ile kabul edildiği için teşekkürlerimi sunuyorum. Gelir bölümünde daha fazlasını, gider bölümünde daha azını gerçekleştirmek için elimizden geleni yapacağımızın sözünü veriyorum." dedi.

47 No’lu Komitenin adı değişti

47 no’lu Diğer Gemi Taşımacılığı Gemi Komitesi’nin ismi ‘Kılavuzluk, Römorkörcülük ve diğer Taşımacılık’ olarak oy birliği ile değiştirildi.

Ardından Gemi Brokerleri Derneği Yönetim Kurulu Üyesi Semih Dinçel, Güncel Navlun Piyasaları hakkında meclis üyelerini bilgilendirdi.

Meclis Toplantısı daha sonra Meslek Komitesi Başkanları ve Şube Başkanlarının açıklamaları ile devam etti. Söz alan 41 No’lu Meslek Komite Başkanı Yusuf Ziya Çakır, "Trabzon’a gelen gemiler kısa mesafe seferler yapıyor. Tek pencere sisteminde bir sorun var. Gemiler kalkış öncesinde limana yolcu ve personel listelerini vermektedirler. Yolcuların sağlık sorunları olabiliyor. Listeler gemi limana ulaştıktan sonra geliyor. Tek Pencere Sistemi’nde bu sorunun düzeltilmesini istiyoruz. Eksik bildirim olabiliyor. Sorunlar olabiliyor. Sürmene’de Deniz Kuvvetleri Komutanlığı ülkemizin 9. Ve Karadeniz’in ilk deniz üssünü kurmaya karar verdi. 60 Hektar büyüklüğündeki alana deniz üssü kurulması konusunda kesin karar verildi. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’nın yazısı bekleniyor. 500 civarında asker ve onlara bağlı olarak hizmet verecek sivil yapılanma olacaktır." diye konuştu.

14 No’lu Her Nevi Yolcu Taşımacılığı ve Turistik Amaçlı Gemi İşletmeciliği Komitesi Başkanı Başkanı Yunus Can, İstanbul'daki bağlama ve barınma sorununun Maltepe'deki alanda çözülebileceğini söylerek şöyle konuştu: "Ekim’de turistik amaçlı sefer yapan gemilerin bağlama ve barınma yerleri ile ilgili arayış gerçekleştirmiştik. Ekim’de güneyden kuzeye doğru tarama yaptık. Yer arayışlarına girdik. Arama esnasında ilgili Vali Yardımcıları, Liman Başkanlığı temsilcileri, belediye temsilcileri bizimle beraberdi. Kireç Burnu yakınlarında bir alan tespit edildi. İkinci keşif gezisinde Anadolu Yakası’nın sahillerini dolaşmaya başladık. Fenerbahçe’den Tuzla’ya kadar olan alanda arayış içerisine girmiştik. İlgili birim temsilcileri de keşif gezisine katıldı. Önünden defalarca geçtiğimiz Maltepe dolgu alanının önünde devasa bir mendirek yapıldı. Bir çok arkadaşımız şaşırdı. Bu mendireğin boyu Haydarpaşa Limanı’nın iki mendireğinden daha uzun. Kara tarafındaki alanda rıhtım yok. Tamamen taşlarla doğudan batıya döşenmiş. İç taraf da taşlarla döşenmiş. Kimse buraya gelmesin diye düşünmüşler. Kimse oradan istifade etmiyor. Şaşırdım. Biraz inceledikten sonra limanın İSPARK’a devredileceği ve ileriki dönemde İSPARK’a Marina’ya dönüştürüleceği bilgisini aldık. Bunun marinaya dönüştürülmesi demek Fenerbahçe’yi de Ataköy’ü de bitireceği anlamına gelir. İSPARK düşük kira alacaktır. Ataköy’de 10.000 Euro ise buraya 500 Euro’ya girerler. Ciddi bir haksız rekabet olacaktır. Marina farklı yerlerde yapılabilir. Bu kadar büyük sayıda turistik sefer yapan ve bazen yolcu taşıyan teknelerin bağlama – barınma yeri ararken orada mendireğin atıl bırakılması kelimelerle ifade edilemeyecek kadar aymazlıktır. Teknelerin barınabileceği hem de faaliyetlerini geliştirebileceği alanın kullanıma geçmesi için bize çok iş düşüyor. Odanın bu konuda ağırlığını koyması gerekiyor. Başka alan yok. Kireç Burnu'na en fazla 25-30 tekne bağlanabilir. Orası demir yeri – askeri bölge gibi nedenlerle çok kullanışlı değil. Maltepe’de mendireğin içerisinin teknelere tahsil edilme ihtiyacı var. Bu konuda odamızın aktif görev üstlenmesini talep ediyoruz."

"Tekne çalışanlarına çevre eğitimi veriyoruz"

Deniz Ticaret Odası Fethiye Şubesi Yönetim Kurulu Başkanı Şaban Arıkan ise: "Bölgemizde Mavi Dalga projemiz var. Tüm tekne sahiplerine çevre eğitimi vererek sonucunda tekne çalışanlarına sertifika veriyoruz. Mümkün olduğu kadar denizci arkadaşlarımız dikkatini çekmeye çalışıyoruz. Yolculara da tekneye bindiklerinde bilgilendirme yapıyoruz. Marinaların pahalı olmasından koylarımızda bulunan restaurantlarının önü konaklama yeri oluyor. Bu da kirliliğe neden oluyor. Koyların marina gibi kullanılması denizleri kirletiyor. Bunun önüne geçilmesi lazım. Göcek’te bağlama yeri sorunumuz devam ediyor. Göcek’te tahta iskeleler çökmek üzere. Atık alım noktaları da yeterli değil." dedi.

"Genel Sekreter Yardımcıları, Meclis Üyelerine tanıtıldı"

Şube ve Meslek Komitelerinin konuşmalarının ardından Deniz Ticaret Odası’nda Genel Sekreter Yardımcılığı görevini yürüten Cengiz Özkan, Faruk Doğan, Ali Yavuz Yiğit, Mustafa Karslıoğlu, Özgür Topuz kürsüye çıkarak kendilerini meclis üyelerine tanıttı.

Toplantının kapanış konuşmasını Yönetim Kurulu Başkanı Tamer Kıran yaptı. Kıran: “Çevre duyarlılığı konusunda odamızın politikası aynıdır. Çevre Mühendisi Meclis Üyemiz de var. TURMEPA ile ilişkileri sıklaştırdık. Maddi manevi desteğimizi vermeye devam ediyoruz. Son çıkan Çevre Kanunu’nda cezaların yüksekliği konusunda endişeliyiz. Bununla ilgili Bakanlığımıza cezaların gözden geçirilmesi talebinde bulunacağız. Tokat atmanın cezasının idam olmaması gerekir. Ceza miktarları 400-500 Bin TL’den başlıyor. Kirlilik miktarına göre cezanın belirlenmesi lazım. Kirletilen alanın ölçülmemesi zor olmamalı.”

Türkiye İhracatçılar Meclisi'ne ziyaretimiz oldu. TİM’in misyonu ülkemizin ihracatını arttırmak. Bununla ilgili çalışmalar yapmak. Limanlarımızın pahalı olduğu konusunu gündeme getiriyorlardı. Sorunun temeline inmeden yan kollarda dolaşılıyordu. Bunun böyle olmadığını anlatmak için Başkanı ziyaret ettik. Birçok konuda bilgi verdik. Faydalı olduğunu düşünüyorum. Farklı bir bakış açısını görmüş oldular." şeklinde konuştu.Tek Pencere Sistemi ile ilgili eleştiriler hakkında da konuşan Başkan Kıran: "Tek Pencere Sistemi şu anda çok oturdu. Temmuz’da uygulanmaya başlanmıştı. Sistem iyi yürüyor. İki gün önce Ankara’daki toplantıda sistemin iyi işlediğini belirttiler. Var olan sorunların çözüleceğine inanıyorum." dedi.

"2019 çok kolay olmayabilir"

Zor bir yılın sektörü beklediğini söyleyen Tamer Kıran: "2018 yılı çok keyifli bir yıl olmadı. Finansal ve mali piyasalardaki aşırı oynaklık ülkemizde uzun yıllar sonra tekrar karşılaştığımız enflasyon, enflasyon oranı ve dolar kurlarıyla karşılaşmamıza neden oldu. Dengelenme süreci başlamış bulunuyor. Kurlardaki hareketlilik, faizlerdeki durum gelişmiş yönde. 2019 çok kolay olmayabilir. Daralan bir Dünya ticareti olacağını herkes ön görüyor. 2019 bir sene önceki beklentilerimize göre en azından 2018’i yakalarsak ben mutlu olacağım. Ticaret savaşları devam ediyor. Çin’in büyümesi ile ilgili kuru yükteki armatörün taşıdığı büyüme beklentisi düşüyor. Deniz Ticaretine yansıması olacaktır. Kötümser olacak durumumuz yok ama dikkatli olmakta, tedbiri elden bırakmamakta fayda var. Büyük bir çaba ile çalışıyoruz. Desteğinizi bekliyoruz. İnşallah daha da iyi olacağız." şeklinde görüş bildirdi.